Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego, niemieckiego lub francuskiego w Warszawie? Tłumacz bez błędów!

Brązowy posąg Karola Wielkiego

Kierunek antykizujący występuje wyraźnie w rzeźbach w metalu. Brązowy posąg Karola Wielkiego (ok. r. 802, obecnie w Luwrze) wywodzi się od konnych posągów rzymskich. Drzwi w Akwizgranie (ok. r. 800) powtarzają klasyczny motyw lwich paszcz. Również w złotnictwie następuje rozwój. Podczas gdy kielich Tassillona (ok. r. 780, Kremsmünster) należy jeszcze do minionego okresu na skutek wykonania techniką emalii komórkowej i niello, wpływ bizantyński wyraźny jest w krzyżu Paschalisa I (około r. 820, skarbiec Sancta Sanctorum w Rzymie). W drugiej połowie IX w. S. Denis staje się głównym ośrodkiem złotnictwa i ornament nakładany wypukłorzeźbiony łączy się z techniką repusowania (Codex Aureus z Ratyzbony, oprawa ok. r. 880, Bibl. Nar. Monachium). W St. Gallen tradycje ornamentalne są silniejsze (oprawa Tuotila, ok. r. 875, S. Gallen). Trzeba tu wymienić również posąg-relikwiarz Ste Foy z Conques (ok. 960), wykonany z repusowanego metalu na drewnianym korpusie. Bardzo piękne są również zabytki rzeźby w kości słoniowej, zwłaszcza pochodzące z pracowni nadreńskich. Ta drobna rzeźba i dekoracja złotnicza ułatwią narodziny wielkiej monumentalnej rzeźby romańskiej.

Wreszcie jednym z najpiękniejszych przejawów renesansu karolińskiego jest iluminatorstwo, które przeżywa w tym okresie prawdziwy złoty wiek. Pojawianiu się form antycznych przeciwdziałają gdzieniegdzie pozostałości stylu ornamentalnego i wpływy irlandzkie, które zmniejszają się, całkowicie jednak nie ustępują. Malarza interesuje zwłaszcza miniatura całostronicowa – postacie Ewangelistów, portrety książąt lub nawet sceny wielofigurowe. Spotykamy jednak inicjały figuralne lub ornamentalne, obramienie tablic i kanonów, gdzie plecionka miesza się z ornamentem roślinnym, z jajownikiem, z meandrem, gdzie wznoszą się wysmukłe arkady na wielobarwnych kolumienkach. Technika malarska jest bardzo różnorodna, od lekkiego rysunku piórkiem aż do użycia płaskich i ciężkich ołowianych kolorów, od srebra i złota aż do swobodnej faktury pędzla, kładącego nerwowe, nie zlewające się ze sobą plamy.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.