Omawiając zagadnienie Moissac trzeba wyróżnić rzeźbę znajdującą się w klasztorze (reliefy na filarach i głowicach) i na portalu kościoła. Inskrypcja znajdująca się w klasztorze wskazuje, że został on zbudowany w r. 1100, za opata Ansquitila: wiadomość tę potwierdzają teksty, a mianowicie kronika Aymeri de’ Peyrac. Z drugiej strony P. Deschamps (Bull. Arch., 1923) zwrócił uwagę na podobieństwo niektórych dekoracji abakusów, kapiteli i mensy ołtarzowej z S. Sernin, poświęconej w 1096. Tak więc istnieje ogólna zgoda na datowanie rzeźb klasztornych na ok. 1100, z wyjątkiem kilku późniejszych kapiteli (ok. 1120).” Takie jest też zdanie Portera, który widzi tu ponadto wpływy Silos: dla nas są one całkowicie niewidoczne. Kronika Aymeri de Peyrac również przypisuje budowę portalu opatowi Ansquitilowi (zm. w 1115).
Jednakże nowsze prace francuskich historyków sztuki odrzucają tę datę: przyjmuje ja jedynie Rey: tympanon z 1115 uzupełniony ok. 1130. Według M. Auberta (Congr. Ârch. Toulouse, 1929), tympanon z 1120-1125: zdjęty, ponownie wmontowany, uzupełniony, ok. 1140-1150. Według Angle sa (op. cit.) tympanon z ok. 1140, uzupełniony ok. 1180. Porter, przeciwnie, nie sądzi, aby tympanon był późniejszy niż z 1120 r. (ok. 1115-1120): uważa go za dzieło czysto burgundzkie. W sprawie chronologii rzeźb z kościoła S. Sernin w Tuluzie uczeni są jeszcze bardziej zgodni. Mensa ołtarzowa pochodzi niezaprzeczalnie z 1096 i reliefy z obejścia są jej wyraźnie współczesne. E. Delaruelle (AM, 1929 i 1933) przypomina nawet bardzo dociekliwie, że mogły one stanowić część retabulum wzniesionego nad mensą. Zarówno Rey (S. Sernin), Deschamps, Aubert (S. Sernin) jak i Porter datują Portal Miégeville na lata od 1100-1118. Rey (Sculpture romane Languedoc) datuje nawet ściślej na 1100-1110 i uważa, że stanowi on „pierwszy uporządkowany zespół rzeźb monumentalnych“. Tak więc spośród trzech zagadnień, które postawił na nowo Porter, jedna tylko chronologia rzeźby langwedockiej nie uległa żadnej zmianie.