Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego, niemieckiego lub francuskiego w Warszawie? Tłumacz bez błędów!

Simon Vouet – życie i twórczość cz. II

Dzięki stanowisku pierwszego malarza dworu i pracowni kształcącej rzesze młodych malarzy miał Vouet wielki wpływ na ówczesne malarstwo francuskie, tym bardziej iż uważano go powszechnie za najwybitniejszego z artystów paryskich (Poussin stale przebywał we Włoszech). Wpływ Voueta odczytujemy nie tylko u jego uczniów, ale i u kolegów. Tak np. rówieśnik malarza, François Perrier (zm. 1656), niemal we wszystkim naśladuje Voueta, co jest widoczne zwłaszcza w jego malowidłach dekoracyjnych z dawnego Hôtel de La Vrilliere (obecnie Bank Francji), jak i w Alegorii Bogactwa (znajdującej się w Luwrze).

Wszystkie zalety i wady mistrza odziedziczył jego uczeń, Eustachę Le Sueur (1616-1655), zajmujący się również malarstwem dekoracyjnym i projektowaniem tkanin. Malarstwo sta- lugowe z wcześniejszego okresu odznacza się mdłym kolorytem, lecz po roku 1640 pod wpływem Poussina stał się artysta zdecydowanym reprezentantem malarstwa klasycyzującego. Ten charakter mają przede wszystkim malowidła dekoracyjne, jakie w latach 1640-1648 wykonał w Gabinecie Amora i Gabinecie Muz świeżo zbudowanego Hôtel Lambert. W zakresie sztuki sakralnej znany jest Le Sueur głównie jako twórca wielkiego cyklu (22 obrazy), poświęconego życiu św. Benona: cykl ten, obecnie znajdujący się w Luwrze, malowany był dla klasztoru kartuzów w Paryżu.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.